Ontdek ons twede digitale activiteitenverslag en bekijk onze belangrijkste verwezenlijkingen van 2022.
Voor het CHJT en de professionals die er elke dag werken, is 2022 het einde van een driejarige cyclus. De 3 jaar van de gezondheidscrisis, natuurlijk. Ook al willen we dit allemaal achter ons laten, we zouden onszelf tekortdoen als we zouden vergeten hoeveel energie dit virus in de opeenvolgende golven heeft opgeslokt... Desondanks zijn we er ook in geslaagd om onze strategische visie in 2021 te definiëren, om onze zorgfilosofie te blijven implementeren en om deze te realiseren in de nieuwe 17.000 m² van de twee gebouwen die in 2021 en 2022 in gebruik werden genomen.
Bij het CHJT hebben we de positieve neiging om vooruit te kijken en waarschijnlijk niet genoeg stil te staan bij welke weg we al hebben afgelegd. We zijn ook wat verlegen om van de daken te roepen welke kleine successen we boeken en welke grote stappen we dagelijks zetten. Dit verslag is een geweldige kans om hier iets meer over te weten te komen.
Het jaar 2022 stond synoniem voor de opening van de laatste ruimten in de nieuwe gebouwen. Na jaren van hard werken en nadenken hebben we onze nieuwe faciliteiten eindelijk in gebruik kunnen nemen. Een parking, de wasserette, de sporthal en de apotheek, we overlopen al deze verwezenlijkingen kort.
Een ziekenhuisapotheek verhuizen is geen fluitje van een cent! Allereerst was een analyse nodig: Waarom?
Door te verhuizen naar een beveiligde ruimte die aan de voorschriften voldoet, helpen we om het risico op fouten en mislukkingen bij de bereiding en de distributie van geneesmiddelen, medische hulpmiddelen en andere farmaceutische producten te verkleinen.
Het is allemaal begonnen met het ontwerp van de plannen voor de apotheek, ruim voor 2022. Mevrouw Doris Domngang, hoofdapotheker, sprak zich hierover uit:
«De plannen werden in detail bekeken met het ontwerp en de interieurinrichting in het achterhoofd. Bij mijn aankomst bleek dit niet zo eenvoudig. We moesten opnieuw nadenken over de ruimten, de temperaturen van de verschillende opslagruimten voor geneesmiddelen en medische hulpmiddelen, het meubilair en de apparatuur kiezen en het nieuwe technologieproject indienen als onderdeel van een eventuele automatisering van de bezorging van de geneesmiddelen, terwijl we ook rekening moesten houden met de ergonomie voor het welzijn van het personeel.”
Een hele uitdaging die we met vlag en wimpel zijn aangegaan!
De verhuizing van de apotheek maakte deel uit van een breder project binnen het CHJT om patiënten een betere service te bieden door de apotheek in overeenstemming te brengen met de wettelijke vereisten.
Dit ging gepaard met een uitgebreide interactie tussen de verschillende afdelingen en, we moeten het toegeven, een aantal lange debatten!
Het laatste woord is voor Doris en haar team:”We willen graag onze grote dank uitspreken aan de Directie van de afdeling Infrastructuur en Logistiek, de cel Kwaliteit, het personeel van de apotheek dat een engelengeduld heeft getoond en aan de Algemene Directie, die ons vertrouwen hebben gegeven om dit project tot een goed einde te brengen. De verhuizing zelf was op een dag (op 28 september 2022) rond, maar in werkelijkheid duurde het 2 jaar met telkens opnieuw tijdelijke verhuizingen. Maar het was de moeite waard: de verhuizing naar de nieuwe apotheekruimte is een fantastische springplank om onze vleugels uit te slaan over de vele interne en externe projecten die de instelling nog te wachten staan.”
Nu gaan we een verdieping lager in een van onze nieuwe gebouwen om te kijken wat er in onze gloednieuwe centrale keuken gebeurt.
In 2022 hadden we het grote genoegen om onze keuken en haar nieuwe installaties in te wijden. De overgang is niet voor iedereen vlot verlopen. Maar dit andere deel van de landing heeft ons wel in staat gesteld om verschillende mogelijkheden te openen om patiënten evenwichtige kwaliteitsmaaltijden aan te bieden!
Niet alleen de patiënten profiteren van de diensten van ons keukenteam: ook de personeelsleden kunnen elke dag genieten van heerlijke soep en ze hebben de mogelijkheid om broodjes te bestellen.
Hartelijk dank aan het keukenteam!
We zetten onze ronde verder in de nieuwe activiteiten- en zorgruimten.
In mei openden onze gloednieuwe sporthal en fysiotherapieruimtes hun deuren. Hierdoor kunnen we een hele reeks nieuwe activiteiten aanbieden. Enkele voorbeelden: klimmen, voetbal en basketbal zijn veel voorkomende activiteiten in de sporthal, terwijl in de fysiotherapieruimte loopbanden en crosstrainers beschikbaar zijn.
Het onderwijsteam heeft ook zijn nieuwe recreatieruimte kunnen inwijden. Na een brainstormsessie met de patiënten werd de naam van deze ruimte onthuld: de Atmosfeer!
Met deze comfortabele en gezellige ruimte hebben we een reeks creatieve, dynamische en ondersteunende en gemeenschapsgerichte activiteiten kunnen opzetten, zoals een gemeenschapscentrum. Het doel van het onderwijsteam was om er een veilige en zorgzame ruimte van te maken waar therapeutische activiteiten of motiverende gesprekken kunnen plaatsvinden en zelfvertrouwen kan worden opgebouwd. Een welgekomen afwisseling van de ”colaruimte” voor zij die weten waar we het over hebben...
Al deze activiteiten worden aangeboden door verschillende functieprofielen, nu samengebracht onder de naam ”Therapeutisch Activiteitencentrum”, dat vaak het ”TAC” wordt genoemd. Het TAC versterkt de samenwerking tussen de verschillende functieprofielen: fysiotherapeuten, ergotherapeuten en het onderwijsteam worden een centraal punt in het ziekenhuis, een ontmoetingsplaats voor de patiënten van alle afdelingen. Dit activiteitencentrum stimuleert de patiënten om zich te mobiliseren, te bewegen en contacten te leggen.
In september opende de ”wasserette” van het CHJT haar deuren. Het therapeutische doel van de wasserette is om de patiënten ondersteuning te bieden bij hun pogingen om zelfstandiger te worden. Vervolgens zullen de meest zelfstandige patiënten hun eigen was in ”echte omstandigheden” kunnen doen in wasserijen buiten het CHJT. Een stap dichter bij zelfstandigheid!
Alle medewerkers van het CHJT hebben er vol ongeduld op gewacht en sinds november 2022, is het zover: we namen onze eigen parking in gebruik! We hebben nu ongeveer zestig parkeerplaatsen voor auto's, waarvan tien plaatsen voor elektrische auto's en drie plaatsen voor andersvaliden en verschillende plaatsen voor gemotoriseerde tweewielers.
Maar dat is nog niet alles! Om de zachte mobiliteit aan te moedigen, wilden we zones creëren die volledig voor fietsen en scooters zijn voorbehouden. Door dit allemaal ter beschikking te stellen, vergemakkelijkt het CHJT het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen voor het personeel. Een geweldige manier om de promotie van sport te combineren met ecologie!
In december werd de laatste fase van de ingebruikname van het nieuwe gebouw bereikt: de opnamesas werd in gebruik genomen. Voortaan gebeuren alle opnames per ambulance via dit punt. Hierdoor wordt de stroom beter beheerd en hebben we een plaats die speciaal aan dit type interventies is aangepast.
Zoals u zelf hebt kunnen vaststellen, was het geen sinecure om al deze nieuwe ruimten in gebruik te nemen. Maar het is gelukt, dankzij de inziet van iedereen. Dat betekent bovendien dat we nu kunnen blijven investeren...
In 2022 hadden we het geluk dat we in de afdeling Zorg een ”ZORG”-opleiding (”Care” in het Engels) konden starten, gegeven door meneer Walter Hesbeen van GEFERS.
De zorg, zorgen, verzorgen, zorgen voor, ... Deze interactieve opleiding biedt de gelegenheid om na te denken over onze praktijken, in een tijd waarin we vaak verstrikt raken in ons hectische dagelijkse leven. Het is ook een kans om te onthouden dat een zorgfilosofie meer is dan alleen maar woorden. Het zijn institutionele en persoonlijke waarden die in onze dagelijkse praktijk moeten worden geïntegreerd.
Bij elke sessie komen professionals uit verschillende teams samen om na te denken en creatieve en innovatieve ideeën te delen om meer rekening te houden met de individualiteit van elk van onze patiënten
In 2022 hebben al 112 leden van ons zorgpersoneel deze opleiding kunnen volgen. En dit is nog maar het begin!
In 2022 vernamen we dat het CHJT was weerhouden om een HIC-zorgunit met 20 ”intensieve” bedden en 4 crisisbedden op te zetten. De missie: iedereen verwelkomen die mentale gezondheidszorg nodig heeft in crisissituaties.
De aangeboden zorg, gebaseerd op het concept van herstel en het humanistische zorgmodel, zal erop gericht zijn mensen te helpen om de crisis die ze doormaken te begrijpen en te stabiliseren, zodat ze zo snel mogelijk naar hun leefomgeving kunnen terugkeren.
Het verblijf in het ziekenhuis, beperkt tot drie weken (twee keer verlengbaar), biedt een kans voor een nauwe samenwerking tussen het multidisciplinaire team, de patiënten, hun familie en vrienden en hun netwerk, die allemaal actief bij het verblijf in het ziekenhuis worden betrokken.
Ondanks het moeilijke financiële klimaat in de gezondheidszorg moesten we blijven investeren. Door dit project te starten, reageren we op een vastgestelde behoefte op het vlak van mentale gezondheid en blijven we naar de toekomst kijken. Met respect voor onze institutionele waarden!
In 2022 introduceerde de instelling voor het eerst twee opleidingen voor alle leden van het lijnmanagement. Het doel is om managers een concrete opleiding over de gewenste managementhouding binnen de instelling te geven.
Het was een kans om te discussiëren en een gemeenschappelijke taal te leren over basisprincipes met betrekking tot management (wat is mijn leiderschapsstijl, hoe geef ik feedback, hoe stel ik doelen en hoe volg ik ze op? Hoe werkt een team? Op welke verloopt de communicatie in een team?). Zes vakoverschrijdende sessies onder begeleiding van Béatrice Meulders van BeeTeal. Hartelijk dank aan haar.
De teammanagers hebben ook een opleiding gekregen over gesprekstechnieken met betrekking tot absenteïsme gekregen, in lijn met het absenteïsmebeleid van de instelling dat nu van kracht is. Deze fascinerende onderwerpen werden besproken met Andréa Leponce van Sloway: Hoe kunnen we de ontwijkende houding ten opzichte van absenteïsme overwinnen? Hoe kunnen we de manager helpen om het dilemma te overwinnen: de wil om de afwezige persoon te steunen en de spanning met betrekking tot de continuïteit van de dienstverlening? Welke rol moeten emoties en persoonlijke of professionele problemen in de gesprekken vervullen?
Nog een opleiding, maar nu voor alle personeelsleden: de opleiding over de brandbestrijdingsmiddelen. Brand is het grootste risico van de instelling. Het CHJT heeft aan het Opleidingscentrum van de Brusselse Brandweer gevraagd om ter plaatse een opleiding te organiseren. Een theoretische en een praktijkopleiding om te leren hoe brandbestrijdingsmiddelen moeten worden gebruikt en wat u moet doen als er brand uitbreekt. In 2022 werden in totaal 405 personeelsleden opgeleid en deze opleiding zal in de toekomst gewoon worden voortgezet 😊
Dankzij een nieuwe aanwinst in het HR-team diversifieert de afdeling haar activiteiten door haar ”zachte” diensten in te zetten. Een van deze ontwikkelingen ondersteunt managers op het gebied van aanwerving. Het analyseren van de benodigde vaardigheden, het uitschrijven van de vacature, het voeren van sollicitatiegesprekken en het voorbereiden van tests, ... Het zijn allemaal stappen die, afzonderlijk of in combinatie, in Recruitment 2022 worden aangeboden. Dit was voor de afdeling HR een opportuniteit om meer te weten te komen over de beroepen van elektricien, farmaceutische en technische assistent, keukenassistent, verwarmingstechnicus en diëtist. We hebben allemaal een spannend beroep 😉
fic, laatste hoofdstuk… (?) Ahhhh, Ific, een uitdaging voor een instelling! De implementatie vervorming van het Ific vereist een samenwerking tussen de afdelingsmanagers, de Directie van Human Resources, vakbondsvertegenwoordigers en de implementatie in de salarisadministratie.
Sinds 2018 zijn de uitdagingen bekend: een goede communicatie zodat de medewerkers geïnformeerde keuzes kunnen maken, onpartijdige informatie om frustraties in verband met de opwaardering (of zelfs erkenning) van beroepen te vermijden en een goed beheer van de termijnen, rekening houdend met de capaciteit van de vzw Ific om elk aspect van de hervorming te ondersteunen.
In 2022 coördineerde de afdeling HR de uitrol van twee Ific-initiatieven voor loonhervorming: - de toewijzing van Ific-functies en de implementatie van de bijbehorende salarissen in de Psychiatrische Verzorgingstehuizen, - informatie en implementatie van aanvullende specialisatie voor verpleegkundigen met een titel of kwalificatie in mentale gezondheid (bij ziekenhuisaccreditatie).
Nu ze hier ervaring mee heeft, heeft de afdeling HR ook de partners Nausicaa en Casmmu geholpen bij de implementatie van deze hervorming in 2022.
Een zaak die in 4 maanden succesvol werd afgerond! Het gaat om een bijna eentonig werk achter de schermen, maar het is essentieel om een evenwichtiger sectoraal beleid tot stand te brengen.
Hoe graag we het ook zouden willen, er wordt niet elke dag een administratieve vereenvoudiging voorgesteld!
Na de overstap in 2020 naar de digitale indiening van het doktersattest (het origineel is niet langer vereist) heeft de afdeling HR in 2022 de sprong gewaagd. Werknemers kunnen nu met hun telefoon een foto van hun doktersattest sturen wanneer ze de dokterspraktijk verlaten.
In slechts een paar klikken zijn de afdeling HR en het lijnmanagement op de hoogte!
Het is nog wel vereist om de manager te bellen om updates te geven en het werk te organiseren. Dit hulpmiddel bespaart tijd en zorgt voor traceerbaarheid.
Het PVT van de vzw Titeca heeft twee sites: Schweitzer en Vier Seizoenen. Ter ondersteuning van het therapeutische project dat zich richt op psychosociale rehabilitatie en herstel, zijn de twee sites betrokken bij een ambitieus regionaal proefproject.
Dit project, dat in het academiejaar 2021-2022 van start ging en nog steeds loopt, heeft tot verschillende belangrijke ontwikkelingen geleid, waaronder het aannemen van een ergotherapeut voor de het PVT Vier Seizoen en een opvoedster voor het PVT Schweitzer. Twee verschillende profielen, gekozen in functie van de behoeften van elke structuur.
Tegelijkertijd heeft dit project het mogelijk gemaakt om een evaluatie uit te voeren van de zorg die aanvullend op de aanvankelijke zorg wordt verleend, voor bepaalde bewoners waarvan het profiel een uitgebreidere zorg vereist. Dit project heeft geleid tot een toename van de externe steun, met name van "somatische" dokters, en tot het opzetten van een reeks activiteiten zoals cognitieve workshops, een tuin, dierentherapie enz., maar ook culturele uitstapjes, vrijwilligerswerk en sport! We kunnen hier ook een betere structuur voor de presentatie van bewoners en hun geïndividualiseerde therapeutische project tijdens personeelsvergaderingen aan toevoegen, net als de opstelling van een persoonlijke tevredenheidsvragenlijst voor bewoners met betrekking tot hun leefomgeving.
Kortom, het zijn nog meer prachtige prestaties om het therapeutische project van onze Psychiatrische Verzorgingstehuizen te ondersteunen en voortdurend te verbeteren.
De welzijnssessies voor de leden van het personeel, die ook in 2021 al plaatsvonden, hebben in 2022 hun comeback gevierd. Deze sessies zijn een initiatief van de Koning Boudewijnstichting in samenwerking met GIBBIS.
In februari en maart genoten de personeelsleden van shiatsu-massagesessies, verzorgd door de Belgische Shiatsu Federatie. Van mei tot augustus bood YOGA @ OFFICE sessies yoga, do in, respiration, mindfulness, powernap, chair yoga of geleide ontspanning aan.
Van september tot oktober bood YOGA @ OFFICE opnieuw verschillende ontspanningsactiviteiten aan: yoga, respiration, chair yoga, sofrologie en ontspanning.
We investeren ook in het huishoudteam! Het gebruik van schrobmachines (voor het schoonmaken van grote ruimten) en de i-mop (voor het schoonmaken van de kamers) betekent minder fysieke inspanning voor het personeel en meer efficiëntie in hun activiteiten. De opleiding in het gebruik van deze nieuwe machines zorgen er ook voor dat elk lid van het team zich beter kan profileren en het gevoel krijgt deel uit te maken van een team dat zich verder ontwikkelt!
Om de huishoudteams te helpen en in nauwe samenwerking met onze afdeling Human Resources, heeft onze vzw ook een beroep gedaan op studenten om de teams in het weekend te vervolledigen en zo de weekteams niet te storen.
Niet storen is één ding... maar het aanwezige blijven versterken is iets heel anders! De volgende punten dienen om deze versterking te illustreren.
Dat is al een geweldige gebeurtenis om mee te beginnen! In mei 2022 had het CHJT het genoegen om federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke te verwelkomen. Bij deze gelegenheid konden we de behoeften en de ontwikkelingen in onze sector met hem bespreken tijdens een multidisciplinaire ronde tafel met verpleegkundigen, maatschappelijk werkers, dokters, psychologen, directeurs, ergotherapeuten, opvoeders enz. Het was ook een kans om in het gezelschap van verzorgers en patiënten belangrijke plaatsen van de instelling te bezoeken
De ontwikkeling van onze discipline, weerspiegeld in onze nieuwe faciliteiten, werd duidelijk in de woorden van meneer Vandenbroucke: ”Tijdens dit bezoek was ik blij om te zien hoeveel het ziekenhuis is veranderd sinds mijn laatste bezoek als minister van Sociale Zaken 20 jaar geleden, zowel op het vlak van infrastructuur, zoals de nieuwe vleugel voor de geïnterneerden, maar ook en vooral op het vlak van de zorgfilosofie, zoals de teams hebben uitgelegd.”
Een mooie beloning voor dit ”landingsjaar”.
We blijven ons openstellen en onze netwerken uitbreiden... In november organiseerde onze sociale dienst de allereerste studiedag voor maatschappelijk werkers van het psychiatrische netwerk.
Deze dag vol conferenties en andere workshops stelde de betrokkenen in staat om te praten over de praktijken en de beperkingen van maatschappelijk werk in de psychiatrie en om de kwestie van netwerken aan te pakken.
Dit initiatief heeft bovendien geleid tot de organisatie van een reeks studiedagen voor maatschappelijk werkers, met een bijeenkomst per jaar. Proficiat aan ons team voor dit geweldige succes!
Openheid betekent nieuwe mensen ontmoeten en ideeën uitwisselen. We waren verheugd het Bureau van de Directies van de afdelingen verpleegkunde A (ACN en NFBV) te mogen verwelkomen voor een grote themadag over de aantrekkelijkheid van het beroep in de wereld na de pandemie. Bijna 100 managers en zorgdirecteurs van Franstalige Belgische ziekenhuizen namen deel aan dit prachtige initiatief.
Laten we nu even afstand nemen van de inhoud van dit activiteitenverslag... Zoals u hebt kunnen zien en lezen, zijn er in 2022 binnen onze vzw enkele schitterende prestaties geleverd. En wat doen we als de successen elkaar zo snel opvolgen? Feesten, natuurlijk! Laten we eens terugkijken op de twee belangrijke evenementen waarop we deze landing hebben kunnen vieren.
Uzelf openstellen betekent ook leren en anderen helpen om te leren. In overeenstemming met de ”Apertio” filosofie heeft het CHJT zijn eigen podcast gelanceerd: PSYKÉ, de openhartige podcast. Het doel van dit project is om te communiceren over verschillende fenomenen rond mentale gezondheid en psychiatrie, zodat het brede publiek ze beter begrijpt.
Naast de talrijke positieve feedback van luisteraars werd Psyké al na tien afleveringen bekroond. Onze podcast eindigde namelijk op het podium bij de "Beste Franstalige gezondheidspodcast” (Parijs) in de categorie mentale gezondheid. Een prachtige bekroning!
De eerste editie was een geweldig succes en het CHJT heeft het dit jaar gewoon overgedaan! De tweede editie van het grote personeelsfeest vond op 16 september plaats aan het Koning Boudewijnstadion.
Het thema van dit jaar was ”Terug naar de kindertijd”. Het was weer een groot succes, dankzij de motivatie, de glimlach en de ongelooflijke kostuums van het personeel!
Op 14 oktober vierde het Psychiatrische Verzorgingstehuis van de vzw zijn 15e verjaardag! Ter gelegenheid hiervan genoten de teams en de bewoners samen van een gezellig moment op de Belgische Pier in Blankenberge. Op het programma: een heerlijke maaltijd, veel bedankjes en een geweldige sfeer!
En aan het einde van de dag liet iedereen zich gaan: het personeel en de bewoners dansten samen op de dansvloer op muziek die zorgvuldig door de bewoners was uitgekozen!
Verzorgend en paramedisch personeel
Verpleegkundigen
Dokters
Psychologen
Studenten
Lijnmanagement
Logistiek personeel
Administratief personeel
Indice A : Neuropsychiatrische dienst voor observatie en behandeling.
Indice IB : Intensieve behandeling van psychiatrische patiënten met zware gedragsproblemen en/of agressieve psychiatrische patiënten.
Indice K : Neuropsychiatrische dienst voor kinderen.
Indice T : Psychiatrische behandelingsdienst.
Onroerende activa | 59 905 323 |
---|---|
Oprichtingskosten | 1 297 961 |
Immateriële vaste activa | 257 313 |
Materiële vaste activa | 58 332 097 |
Financiële vaste activa | 17 952 |
Vlottende activa | 27 111 036 |
Vorderingen op meer dan één jaar | 0,00 |
Voorraden en bestellingen in uitvoering | 196 618 |
Vorderingen op maximaal één jaar | 2 601 735 |
Beschikbare middelen | 651 934 |
Overlopende rekeningen | 242 749 |
Totaal activa | 87 016 359 |
Eigen kapitalen | 33 755 178 |
---|---|
Schenkingen, bijdragen en kapitaalsubsidies | 76 136 |
Overgedragen resultaat | 13 596 223 |
Investeringssubsidies | 19 548 534 |
Voorzieningen voor risico’s en kosten | 6 880 868 |
Schulden | 46 380 313 |
Schulden op meer dan één jaar | 25 787 914 |
Schulden op maximaal één jaar | 20 540 875 |
Overlopende rekeningen | 51 524 |
Overlopende rekeningen | 87 016 359 |
RESULTAATREKENING | 54 638 689 |
---|---|
Bedrijfsopbrengsten | 50 772 124 |
Andere waardeverminderingen | 3 866 565 |
Kosten van de bedrijfsopbrengsten (-) | 53 956 307 |
Bevoorrading en leveringen | 1 671 154 |
Bijkomende diensten en leveringen | 8 346 556 |
Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen | 40 158 779 |
Afschrijvingen en waardeverminderingen op oprichtingskosten, financiële en materiële vaste activa | 3 418 618 |
Andere bedrijfsproducten | 43 326 |
Voorzieningen voor pensioenen en gelijkaardige verplichtingen | 0 |
Voorzieningen voor grote reparaties, groot onderhoud en andere risico's | 274 915 |
Andere uitbatingskosten | 42 959 |
Bedrijfswinst (+) | 682 382 |
Financiële producten | 671 197 |
Financiële kosten | 753 440 |
Lopende winst (+) | 600 139 |
Uitzonderlijke producten | 2 763 680 |
Uitzonderlijke kosten (-) | 1 024 391 |
Winst van het boekjaar (+) | 2 339 428 |