Jaarverslag 2023

Ontdek ons digitale activiteitenverslag en bekijk onze belangrijkste verwezenlijkingen in 2023.

scroll

Een korte inleiding

Na de afgelopen jaren, die werden gekenmerkt door dee Covid-crisis en de bouw en ingebruikname van het nieuwe gebouw van CHJT, stelde 2023 ons in staat om eindelijk te landen en de tijd te nemen om te werken aan de strategische visie van onze vzw. Samen met onze teamleiders en managers bereiden we ons voor op de vele uitdagingen en veranderingen die ons de komende jaren te wachten staan.

2023 is dus een jaar geweest dat in het teken stond van onszelf uitrusten om deze veranderingen zo goed mogelijk op te vangen.

De dagelijkse gang van zaken beheren en plannen voor de toekomst, met middelen die altijd achterblijven bij onze ambities... dat is de grote uitdaging voor de meeste niet-commerciële sectoren. Wij zijn geen uitzondering: de zorg verandert, onze sector verandert, de wereld verandert.

Samenvattend kunnen de belangrijkste ontwikkelingen voor onze vzw worden gegroepeerd in drie gebieden.

In de geestelijke gezondheidszorg spreken we vaak van een "netwerk". In werkelijkheid blijft het systeem, ondanks de inspanningen van veel actoren en autoriteiten, te versnipperd. Wij geloven dat onze vzw op zichzelf een "klein netwerk" is dat onvoldoende geïntegreerd is, en dat als we onze missies in de toekomst beter willen vervullen, we ons moeten omringen met andere actoren en instellingen die onze waarden delen. Door het creëren van een nieuwe structuur, door een betere organisatie van de huidige samenwerkingen... het spel ligt nog open.

Wat onze missies betreft, zien we dat onze expertise in het opvangen van patiënten in een gedwongen medisch-juridische context een grote kracht is van het CHJT. Deze kracht kan ook een zwakte zijn. Onze strategische visie zet ons aan om ook het verwelkomen van vrijwilligers hieraan toe te voegen. Dit is ons gebied "diversificatie".

Merk op dat deze twee gebieden al een concrete vorm aannemen, met name via het project HIC.

Ten slotte hebben we expertise en kennis die we niet voldoende benutten, noch intern, noch extern. Door een beter kennisbeheer willen we deze kennis blijven ontwikkelen, met als doel een kracht te zijn voor beleidsvoorstellen, het trainen van onze partners en het aantrekken van toekomstig talent.

Dit alles zullen we moeten doen terwijl we doorgaan met de inspanningen die we in het verleden hebben geleverd op het gebied van professionalisering van het beheer, verbetering van kwaliteit en veiligheid en steeds meer aandacht voor de kwaliteit van het leven op het werk.

Een strategie kan alleen werkelijkheid worden als deze wordt gesteund door de verantwoordelijken van een instelling.

Ongeveer 2 jaar geleden werd de instantie Middle Managers, of simpelweg '2M', opgericht binnen de vzw. Dit is een groep collega's die deze status hebben op grond van hun positie in de hiërarchie of de 'transversale' aard (in de zin van het dienen voor verschillende diensten, functies, beroepen, enz.) van hun taken. Beetje bij beetje is hun rol opgebouwd en verduidelijkt, en deze wordt nog steeds verfijnd. Door de hulpmiddelen hiervoor te creëren.

Het is de missie van de Middle Manager om de strategie van het bedrijf te helpen definiëren, begrijpen en implementeren door stof tot nadenken te geven. Door te zorgen voor de link tussen strategische en operationele kwesties, is het zijn rol om als doorgeefluik te fungeren tussen de directie en het veld, terwijl hij de waarden van het CHJT en de culturele evolutie ervan belichaamt. Vandaag de dag kan het CHJT rekenen op ongeveer zestig Middle Managers die meerdere keren per jaar bijeenkomen om te discussiëren, te informeren en voorstellen te doen. Het is een geweldige kans, die we voor een hele reeks onderwerpen en domeinen benutten, van institutionele cultuur tot het verbeteren van een reeks werkelijkheden.

Dorna, Déogratias, Muriel, Doris et Amina.

De 2M's vormen de kern van deze befaamde "institutionele strategische visie!"

"Visie" is van nature iets abstracts, waarvoor wisselende inspanningen nodig zijn om het concreet te maken. Daarom heeft de Directie, als eerste stap op weg naar de strategische visie die we onszelf voor 2030 hebben gesteld, in 2023 een reeks "workshops" voor de Middle Managers gecreëerd.

Door middel van twee oefeningen was het de bedoeling om mensen de visie van de vzw voor 2030 beter te laten begrijpen, terwijl we onszelf geleidelijk aan projecteren naar onze toekomstige missies. Elke 2M kon deze oefeningen vervolgens herhalen binnen zijn teams, zodat elk personeelslid zich de visie voor 2030 eigen kon maken en tegelijkertijd kon deelnemen aan de verdere ontwikkeling ervan. Deze strategische visie kon vervolgens worden uitgesplitst per afdeling, dienst, eenheid of functie.

01/Een jaar gewijd aan opleiding

Evaluatie van het opleidingsplan 2023

Het opstellen van een strategische visie vereist dat we een zo uitgebreid en passend mogelijk opleidingsplan aanbieden aan al onze personeelsleden.

Onze dienst Human Resources is in 2021 met deze aanpak begonnen, en de organisatie van opleidingen sluit steeds beter aan bij de institutionele uitdagingen en bedrijfsbehoeften. De effecten van dit opleidingsplan zijn nu zichtbaar in het veld, waar een gedeelde visie en woordenschat worden geïmplementeerd. De uitrol van onze reeks conferenties en wetenschappelijke dagen, die voor iedereen toegankelijk zijn, maakt deel uit van deze inspanning.

In 2023 ondersteunde het opleidingsplan 4 gebieden op een impactvolle manier:

  • De implementatie van onze zorgfilosofie, Apertio, en van hulpmiddelen voor de behandeling;
  • De ondersteuning van managers door de implementatie van meerdere hulpmiddelen;
  • De kennis van interne procedures;
  • Opleidingen met diploma en certificaat.

Met deze stappen heeft het CHJT zich volledig verbonden tot de ambities die in de wet van 2022 zijn vastgelegd met betrekking tot de intensivering van de opleiding in het beroepsleven van werknemers. Een van onze verbeteringen van de afgelopen jaren is de gelijke verdeling van mannen en vrouwen binnen onze instelling op dit gebied.

Dit opleidingsplan is dus een voortzetting van eerder gestarte opleidingen. Voor 2024 willen we onze inspanningen opvoeren door:

  • de transversale aard van de inschrijvingen aan te moedigen om uitwisselingen tussen beroepen en het delen van praktijken te stimuleren;
  • de verankering van praktijken en hulpmiddelen die in opleidingen worden aangeboden aan te moedigen, om de toepassing van goede praktijken te verbeteren;
  • aan te moedigen vooruitgang te boeken met onze verbeterlus van het opleidingsprogramma door gebruik te maken van feedback.

In cijfers uitgedrukt betekent dit dat er 11.874 uur aan opleiding wordt gegeven, voor een totaal van 800 deelnemers, voor alle opleidingen samen.

We willen ook de volgende punten benadrukken:

  • In 2023 heeft meer dan 80 % van de werknemers een opleiding gevolgd.
  • De kloof tussen mannen en vrouwen wordt kleiner.
  • We hebben voldaan aan 76 % van onze collectieve opleidingsverplichting in 2023 (4 opleidingsdagen per FTE).

Aantal uren per opleidingstype in 2023

Personeel dat steeds beter opgeleid is in projectbeheer

Projectinitiatieven zijn toegenomen in het CHJT! Onze vzw heeft daarom geïnvesteerd in specifieke opleidingen voor projectbeheer.

Een van de eerste opleidingen was de certificering Prince 2, die door verschillende personeelsleden werd gevolgd. De opleiding in deze wereldberoemde methodologie was cruciaal, omdat deze zorgt voor een harmonieuze manier van werken en de rollen en verantwoordelijkheden van iedereen die bij een project betrokken is verduidelijkt.

Om dit proces van consistentie en een gemeenschappelijke taal te bevorderen, hebben we een beroep gedaan op PAQS, een expertisecentrum dat zorginstellingen helpt de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Een driedaagse opleidingsmodule over het verbeteren van de kwaliteit van de zorg en over projectbeheer werd gegeven aan ongeveer zestig mensen op management- en/of transversaal niveau. Dankzij deze sessies gebruiken we nu verschillende hulpmiddelen binnen onze instelling, zoals het Ishikawa-diagram, de opvolging van resultaat-, proces- en structuurindicatoren en het driver diagram.

Na deze PAQS-opleidingsdagen sloot het projectteam deze sessies af met een opleidingsdag over projectbeheer specifiek voor onze vzw, door de kennis uit Prince 2 en uit PAQS toe te passen op de realiteit van het CHJT. Deze laatste dag bood de gelegenheid om het eens te worden over de processen, taal en hulpmiddelen voor projectbeheer in het CHJT.

Dorna, Déogratias, Muriel, Doris et Amina.

02/Oprichting van de cel Transformatie

In 2023 werd binnen de instelling een nieuwe cel opgericht: de cel "Transformatie". Deze cel, gecoördineerd door Mélodie Freché, brengt 8 mensen samen in verschillende teams:

  • Het team Projecten, bestaande uit drie projectmanagers;
  • Het team communicatie, bestaande uit een manager en twee communicatiemedewerkers;
  • En het team Kwaliteit en Gegevens, bestaande uit een Kwaliteitscoördinator en een coördinator Kwaliteit en Gegevens.

Het doel van de cel Transformatie is om de medewerkers van het CHJT te ondersteunen bij de evoluties van de vzw. Het team Kwaliteit en Gegevens is daarom de belichaming van het verbeteren en waarborgen van de zorg, het team Projecten zet de strategische visie om in concrete realiteit en het team Communicatie maakt meer en betere communicatie over al deze aspecten mogelijk.

Tot slot moet de cel ook de zogenaamde "projectportefeuille" beheren, dat wil zeggen alle projecten van de instelling, of in ieder geval ontwikkelingsprojecten van een bepaalde omvang. Deze expertise wordt geleidelijk ontwikkeld, met name dankzij de tool MONDAY.

Communicatie

Onze piepjonge cel communicatie heeft zich dus ook goed ontwikkeld sinds de oprichting in september 2022. Onze instelling heeft haar communicatie verbeterd, zowel intern als extern.

Het jaar is gestart met een aantal mooie projecten, waaronder de lancering van een nieuwsbrief voor alle personeelsleden. Maar waarom een interne nieuwsbrief maken? Ten eerste omdat het met meer dan 675 werknemers, verspreid over verschillende locaties, ingewikkelder is om een band te vormen met alle actoren van de instelling. Een nieuwsbrief is een luchtige manier om over belangrijke gebeurtenissen in de vzw te praten, het werk van ieder van ons onder de aandacht te brengen en te proberen de activiteiten van de vzw elke maand in één e-mail samen te vatten.

Maar 2023 was ook rijk aan externe communicatie. Het CHJT blijft zijn aanwezigheid op LinkedIn en Facebook uitbreiden, zowel via de officiële pagina van de instelling als door publicaties van onze personeelsleden. Verschillende collega\'s vertegenwoordigden het CHJT ook bij verschillende evenementen in de geestelijke gezondheidszorg, zoals congressen en conferenties.

Het CHJT heeft ook verschillende keren de deuren van de instelling geopend. In de eerste plaats door zijn allereerste reeks conferenties te lanceren. Elke maand, van april tot december, organiseerden we een conferentie over een thema dat te maken had met geestelijke gezondheid. Op deze manier ontvingen we dr. Caroline Depuydt, de heer Raf de Rycke, de heer Maurizio Frisina, professor Raphaël Gaillard, de heer Noah Gottlob en dr. Nicolas Rainteau. Een breed scala aan mensen die actief zijn in onze sector en tal van behandelde onderwerpen die allemaal boeiend zijn.

Daarna openden we twee maanden lang de deuren van het ziekenhuis voor een filmploeg om verschillende scènes op te nemen uit de film La vocation, van de Belgische regisseur Guérin van de Vorst en Sophie Muselle, een Belgische regisseuse en psychologe.

Enkele politici konden ook onze instelling bezoeken, waaronder Cécile Jodogne, burgemeester van Schaarbeek, en Sophie Rohonyi, lid van de Kamer van volksvertegenwoordigers. Ze konden ons ziekenhuis bezoeken en praten met verschillende mensen die betrokken zijn bij de behandeling van patiënten, van ondersteuning tot het verzorgende personeel.

Als onderdeel van een gesubsidieerde sector is ondersteuning van het beleid essentieel als we onze missies succesvol willen uitvoeren. Dit soort bezoeken stelt ons in staat om de autoriteiten bewust te maken van de realiteit van onze instellingen.

Tot slot was onze podcast Psyké een van de 3 genomineerden voor de prijs voor beste Franstalige gezondheidspodcast. Dit is een grote erkenning voor onze kleine bijdrage aan de popularisering en verbetering van het begrip van onze werkgebieden.

05/« Samen »

Tot slot, om onze strategische visie te bereiken, moeten we meer dan ooit samenwerken. Bij het collectief werken aan de strategische visie zijn alle leden van de organisatie betrokken. Iedereen binnen de vzw speelt immers een cruciale rol bij het implementeren van onze strategische visie. Maar deze notie van saamhorigheid werd ook belichaamd bij meer feestelijke of informele evenementen.

Evolutie van verschillende bestuursorganen

Omdat onze vzw een grote transformatie ondergaat om aan haar huidige en toekomstige missies te voldoen, hebben we wijzigingen aangebracht in verschillende bestuursorganen en organogrammen van de vzw.

Ten eerste is vanaf juni 2023, de psychiater die verantwoordelijk is voor de twee PVT's, dr. Zeliha Zingir, lid geworden van het Directiecomité. Dit betekent dat zij een actieve rol speelt bij de implementatie van de algemene strategie en meer in het algemeen bij alle beslissingen die door de directie van de vzw worden genomen.

Vervolgens zijn twee nieuwe onafhankelijke bestuurders toegetreden tot het bestuursorgaan. Hierdoor kan onze vzw zich openstellen voor nieuwe ideeën en perspectieven, door samen te werken en onze kennis te delen. Eind 2023 zijn de statuten van de vzw gewijzigd om ze in overeenstemming te brengen met het nieuwe wetboek.

Er zijn ook wijzigingen aangebracht in het organogram om beter te voldoen aan de behoeften en missies, via verschillende overdrachten:

  • de afdeling psychologie van het ziekenhuis naar de Medische directie,
  • de functie van psycholoog van het Psychiatrisch Verzorgingstehuis onder de hiërarchische verantwoordelijkheid van de psychiater die verantwoordelijk is voor het PVT,
  • de 6 coördinatoren van het "Territoriaal netwerk 107 of ZG" onder de hiërarchische verantwoordelijkheid van de Directie Human Resources,
  • en ten slotte de Interne Bewakingsdienst naar de Directie Infrastructuur en Logistiek.

De evolutie van de bestuursorganen, zoals de toetreding van nieuwe leden tot het Directiecomité en de herstructurering van het organogram, is direct gekoppeld aan de strategische visie van de instelling. Door het organogram aan te passen om diensten en verantwoordelijkheden beter op elkaar af te stemmen, wil onze instelling de operationele efficiëntie verbeteren en haar missies beter vervullen. Deze veranderingen zullen een meer geïntegreerd en samenhangend beheer mogelijk maken, waardoor het gemakkelijker wordt om de algemene strategie te implementeren.

De bewoners van het PVT Schweitzer gaan naar het buitenland!

De PVT's hebben, net zoals het ziekenhuis, een zorgfilosofie die gebaseerd is op Herstel. Het hele team zorgt ervoor dat bewoners een zo integrerend mogelijk leven leiden in de maatschappij. Zo begeleiden we sinds 2018 bewoners op vakantie in het buitenland. In 2023 konden de bewoners van de site Schweitzer voor het eerst naar Kreta reizen.

Onze bewoners waarderen deze reizen buiten het PVT enorm en willen graag nog een keer weg. Dankzij ons hele team was deze reis een groot succes!

Een vzw in beweging!

Het CHJT neemt al een aantal jaar deel aan de 20 km van Brussel en de 10,30 km van Schaarbeek. Er is ook een hardloopgroep opgericht, waarbij verschillende personeelsleden elke maandagmiddag samen hardlopen.

Door middel van deze evenementen belichaamt onze vzw nogmaals haar waarde "Samen", waarbij een gemeenschappelijk doel wordt nagestreefd. Iedereen zet zich individueel in, maar binnen een ondersteunende groep, wat eenheid en solidariteit illustreert. Door samen te trainen en iedereen aan te moedigen het beste van zichzelf te geven, versterken medewerkers ook hun teamgeest. Ze leren elkaar te steunen, degenen die het moeilijk hebben te motiveren en successen samen te vieren.

Bovendien benadrukt deelname aan een sportevenement als de 20 km van Brussel het belang van gezondheid en welzijn, die beide goed zijn voor de mensen die we verzorgen, maar ook voor onze medewerkers.

Tot slot hebben deze evenementen mensen van verschillende afdelingen, hiërarchische niveaus en achtergronden bij elkaar gebracht, wat inclusie en diversiteit bevordert. Ze lopen allemaal onder dezelfde "vlag" en zetten hun verschillen opzij om zich te concentreren op wat ze samen kunnen bereiken.

Het personeelsfeest: derde editie, weer een succes!

De eerste twee edities van ons personeelsfeest waren een groot succes, en de derde was geen uitzondering! Ons feest ging door op 22 september in de Java-zaal in Anderlecht.

Het thema van dit jaar was "Op ontdekking in het Wilde Westen". Cowboys, indianen, zelfs een koe, alle personeelsleden speelden het spel mee en verkleedden zich in hun meest ongelooflijke kostuums! We willen nogmaals iedereen bedanken die heeft deelgenomen, zowel aan het feest als aan de voorbereiding!

Dit was het eerste evenement dat we samen met onze "bevriende" vzw's Le Bivouac, Casmmu en Nausicaa organiseerden.

06/Onze samenwerkingen met ons lokale netwerk onderhouden

In ons strategisch plan hadden we het over het ontwikkelen van een gecoördineerd zorgnetwerk en een geïntegreerd zorgnetwerk. Met als doel onze samenwerkingen met ons lokale netwerk te versterken, hebben we een aantal dingen kunnen bereiken dankzij de nauwe samenwerking tussen onze vzw en onze partner-vzw's: CASMMU, Le Bivouac en Nausicaa.

Renovatie van een gebouw aan de Hollestraat voor rekening van CASMMU

In 2020 kocht het CHJT een huis aan de Hollestraat 30 in 1030 Schaarbeek met als doel het te renoveren tot een beschutte woning voor rekening van CASMMU dat plaats biedt aan 9 bewoners.

Bouwwerkzaamheden aan de gebouwen C&D van de instelling en Covid hebben de voltooiing van het project enigszins vertraagd, waarbij het gebouw eind december 2023 ter beschikking wordt gesteld.

Bouwproject van een gebouw met 14 gemeubileerde appartementen, Auguste Lambiottestraat

Begin 2019 voerde het CHJT een studie uit in het kader van een project voor vastgoedontwikkeling om 4 bestaande gebouwen af te breken met het oog op de heropbouw van een gebouw met 14 appartementen (gemeubileerde appartementen) met 2 dakterrassen, dienstruimten en gemeenschappelijke ruimten, evenals de inrichting van de omgeving.

Het project, dat wordt uitgevoerd door de afdeling infrastructuur en logistiek van het CHJT voor rekening van CASMMU, heeft een budget van ongeveer 4,6 miljoen euro en kreeg in februari 2023 een bouwvergunning van de gemeente Schaarbeek.

Een IFIC-overgang voor CASMMU, en de integratie van Bivouac in de overlegorganen van het CHJT

Met de steun van onze afdeling Human Resources is de vzw CASMMU ook begonnen met haar IFIC-overgang, net zoals de PVT's van onze vzw.

De vzw Le Bivouac (dagziekenhuis) werd geïntegreerd in verschillende overlegorganen van onze vzw, met name het hygiënecomité, om haar erkenning te behouden.

Al deze samenwerkingen positioneren het CHJT als een belangrijke speler in de geestelijke gezondheidszorg in het Brusselse gewest en stellen ons in staat om ons lokale netwerk te versterken.

07/Kerncijfers

In 2023 zijn we erin geslaagd om ons financiële evenwicht te bewaren, na moeilijkheden in verband met investeringen in de infrastructuur en de inflatie die we de afgelopen jaren hebben gekend.

Tussen 2019 en 2023 is de omzet van de vzw met 40 % gestegen, tot 52,8 miljoen euro. Dit laat zien dat onze vzw zich ontwikkelt, investeert en gelooft in de toekomst van haar missies!

De zakelijke cijfers spreken voor zich. Tussen 2021 en 2023:

Deze cijfers laten zien dat we voorzien in de behoeften van de bevolking, in een sector en een regio waar het zorgaanbod vaak verzadigd is (vooral in PVT's), en waar de druk op opnames groot is (bijvoorbeeld observaties). Achter deze cijfers schuilen de aanzienlijke inspanningen van onze teams, vaak onder moeilijke omstandigheden. We blijven het bewustzijn onder politieke besluitvormers vergroten, zodat deze inspanningen worden erkend.

Gelukkig gaat de groei van de activiteiten hand in hand met een toename van het aantal medewerkers, ondanks de druk op de salariskosten als gevolg van de inflatie. Tussen 2019 en 2023 zijn we gegroeid van 572 naar 675 medewerkers, een stijging van 18,01%. Deze toename van de activiteiten was alleen mogelijk dankzij investeringen van iedereen en in de betrokken sectoren.

Beroepen in het ziekenhuis in 2023

icone

Gemiddelde leeftijd van de medewerkers

40 ans
icone>

Gemiddelde anciënniteit

8 ans

Patiëntenpopulatie

Aantal opnames (ziekenhuis)

Aantal ontslagen (ziekenhuis)

Ziekenhuis - aantal dagen per index

Indice A : Neuropsychiatrische dienst voor observatie en behandeling.

Indice IB : Intensieve behandeling van psychiatrische patiënten met zware gedragsproblemen en/of agressieve psychiatrische patiënten.

Indice K : Neuropsychiatrische dienst voor kinderen.

Indice T : Psychiatrische behandelingsdienst.

icone

Ziekenhuis

Aantal dagen per index van goedgekeurde bedden 58925
icone

PVT

Totaal aantal dagen 38315

Jaarrekening 2023

BALANS

Activa (in EUR)

Onroerende activa 59 564 319
Oprichtingskosten 869 474
Immateriële vaste activa 546 824
Materiële vaste activa 57 833 977
Financiële vaste activa 314 044
Vlottende activa 33 058 027
Vorderingen op meer dan één jaar 0,00
Voorraden en bestellingen in uitvoering 259 324
Vorderingen op maximaal één jaar 32 512 733
Contante investering
Beschikbare middelen 41 530
Overlopende rekeningen 244 440
Totaal activa 92 622 346
Actifs
Passifs

Passiva (in EUR)

Eigen kapitalen 38 749 436
Schenkingen, bijdragen en kapitaalsubsidies 76 136
Reserveringen 534 285
Overgedragen resultaat 13 920 147
Investeringssubsidies 24 218 868
Voorzieningen voor risico’s en kosten 6 416 900
Schulden 47 456 009
Schulden op meer dan één jaar 24 976 453
Schulden op maximaal één jaar 22 418 871
Overlopende rekeningen 60 685
Overlopende rekeningen 92 622 345

Totaal passiva

RESULTAATREKENING 59 086 619
Bedrijfsopbrengsten 53 968 289
Andere waardeverminderingen 5 118 330
Kosten van de bedrijfsopbrengsten (-) 57 200 717
Bevoorrading en leveringen 1 609 334
Bijkomende diensten en leveringen 9 184 785
Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen 43 152 756
Afschrijvingen en waardeverminderingen op oprichtingskosten, financiële en materiële vaste activa 3 273 146
Andere bedrijfsproducten 73 427
Voorzieningen voor pensioenen en gelijkaardige verplichtingen 0
Voorzieningen voor grote reparaties, groot onderhoud en andere risico's -463 967
Andere uitbatingskosten 371 236
Bedrijfswinst (+) 1 885 902
Financiële producten 821 268
Financiële kosten 1 065 642
Lopende winst (+) 1 641 528
Uitzonderlijke producten 647 394
Uitzonderlijke kosten (-) 1 964 998
Winst van het boekjaar (+) 323 924