Strategie kwaliteit – veiligheid

In het Centre Hospitalier Jean Titeca zijn we vastbesloten om onze normen op het gebied van kwaliteit en veiligheid van de zorg te handhaven en voortdurend te verbeteren.

Het leveren van kwaliteitszorg is een van onze missies en het streven naar kwaliteit en voortdurende verbetering is een van onze 4 institutionele waarden.

We zijn vastbesloten om onze verplichtingen na te komen en hebben daarom onze strategie voor kwaliteit en veiligheid (2024-2029) bepaald :

 

Volgens de WHO is kwaliteit van de zorg [1] de mate waarin gezondheidsdiensten voor individuen en populaties de waarschijnlijkheid van het bereiken van de gewenste staat van gezondheid vergroten. De zorg moet daarom effectief, veilig, persoonsgericht, tijdig, gelijkwaardig, geïntegreerd en efficiënt zijn.

Veiligheid van de zorg [2] wordt gedefinieerd als de afwezigheid van vermijdbare schade aan een begunstigde (patiënt of bewoner in het PVT) en de beperking tot een aanvaardbaar minimum van het risico op onnodige schade in verband met gezondheidszorg.

Deze 2 aspecten worden ondersteund door georganiseerde activiteiten die een cultuur, processen, procedures, gedragingen, keuzes van technologieën en van omgevingen creëren in de context van gezondheidszorg, die in staat zijn om risico’s, het optreden van vermijdbare schade, de waarschijnlijkheid van fouten en de impact van schade wanneer deze zich voordoet, systematisch en duurzaam te verminderen.

Binnen het CHJT is de aanpak van continue verbetering geïntegreerd in het projectbeheer van de instelling via 2 complementaire luiken:

  • Het rekening houden met en beoordelen van de dimensies kwaliteit en veiligheid van de zorg in de projecten van de teams van het CHJT.

Het doel is dan ook om het voordeel van kwaliteit en veiligheid van de zorg te bevorderen, door er minimaal voor te zorgen dat geen bijkomende schade wordt aangericht.

 

  • Het oprichten van een programma kwaliteit en veiligheid, inclusief projecten die specifiek betrekking hebben op de veiligheid en kwaliteit van de zorg, zoals projecten in verband met kwaliteitscertificering, het verspreiden van de kwaliteitscultuur, het verbeteren van kwaliteitssystemen, enz..

Parallel aan deze reflectie over het beheer van kwaliteits- en veiligheidsprojecten en met de bedoeling om versnippering van middelen en motivatie te voorkomen, zijn er verschillende werkgebieden geïdentificeerd, waarvan de lijst kan evolueren:

  • De analyse en opvolging van acties in verband met OV[3]
  • De opvolging van opleidingsplannen
  • Het contract kwaliteit veiligheid van FOD VG (kwaliteit van zorg in verband met psychofarmaceutische producten)
  • De verspreiding van de cultuur kwaliteit / veiligheid van de zorg binnen de instelling
  • De herstructurering van documentbeheer
  • De implementatie van KPI’s[4] op verschillende niveaus van de instelling

De kwaliteit aan het bed van de begunstigde omvat de dimensies efficiëntie, veiligheid en persoonsgerichtheid[5].

    • Indicatoren kwaliteit-veiligheid:

In dit kader werd, naast de indicatoren die zijn voorgesteld door het KB van de GGC van 25 mei 20234, de volgende indicator opgesteld door het CHJT:

  • Het type en volume van de geleverde dienst, met name in de somatische gezondheidszorg. Aangezien het CHJT een psychiatrisch ziekenhuis is, is het voorstel van een aanbod van algemene gezondheidszorg de wil van de instelling om de begunstigde in zijn geheel te beschouwen en niet alleen in termen van geestelijke ziekte en om rekening te houden met het verband tussen geestelijke gezondheid en somatische gezondheid. Dit verband is duidelijk vastgesteld door het FKG (Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg)[6].
    • Projecten (cf. bijlage 1)
    • Werkgebieden:

De analyse en opvolging van acties in verband met OV is een van de werkgebieden die de instelling heeft gekozen om terugkerende problemen te identificeren en de bijbehorende corrigerende maatregelen uit te voeren en op te volgen.

De opvolging van opleidingsplannen is het tweede gekozen werkgebied. Dit gebied is erop gericht om ervoor te zorgen dat de opleidingen overeenkomen met de realiteit in het veld en dat de teams deze opleidingen goed opvolgen.

Het contract FOD kwaliteit-veiligheid, dat momenteel loopt voor de jaren 2023-2024, is een kans om te werken aan de kwaliteit-veiligheid van begunstigden door de inspanningen te richten op het beheer van psychofarmaceutische producten.

De kwaliteit van de organisatie omvat de dimensies gelijkheid, toegankelijkheid, opleiding, duurzaamheid en veerkracht ten opzichte van het personeel[7] en heeft zowel betrekking op het algemene functioneren van het ziekenhuis als op de efficiëntie van de processen van elke structuur.

    • Indicatoren kwaliteit-veiligheid:

In dit kader werden, naast de indicatoren die zijn voorgesteld door het KB van de GGC van 25 mei 20234, de volgende indicatoren gekozen door het CHJT:

  • Betrokkenheid van werknemers (SCORE – institutioneel niveau) te meten, te correleren met andere indicatoren (personeelsverloop, ziekteverzuim, ervaring van de begunstigde, enz.) en vooral te anticiperen op de risico’s die gepaard gaan met een laag retentiepercentage, een laag vermogen tot innovatie en creativiteit en een kwetsbare organisatiecultuur.

 

  • De verschillende dimensies van voorbereiding op verbetering (SCORE – institutioneel niveau) – effectieve correctie van gebreken, integratie van lessen die geleerd zijn van andere werkomgevingen, gebruik van suggesties van werknemers, benadrukken van wat “goed gedaan” is – om te beoordelen hoe werknemers het vinden om in een omgeving te zijn die voortdurende verbetering mogelijk maakt, een sleutelelement van kwaliteit-veiligheid in de zorg.

 

    • Projecten (cf. bijlage 1)

 

    • Werkgebieden:

De verspreiding van de cultuur kwaliteit-veiligheid van de zorg in de instelling is een werkgebied waarvan de verwachte voordelen met name betrekking hebben op het toezicht op de uitgaven, de tevredenheid van de werknemers en een verbetering van de resultaten voor de begunstigden.[8]

Tegelijkertijd is het werk aan de kwaliteitssystemen, met name aan het documentatiesysteem (structuur, classificatie) een gebied dat werknemers ondersteunt bij het zich eigen maken en het onderzoeken van goede praktijken voor toepassing binnen de instelling.

 

    • Inclusie van PVT’s in de strategie kwaliteit-veiligheid:

Het KB van de GGC van 25 mei 2023 is van toepassing op ziekenhuizen. Desondanks is het CHJT van plan om de PVT’s (4 seizoenen en Schweitzer) op te nemen in haar kwaliteits- en veiligheidsbeleid.

Deze beslissing is in lijn met de institutionele strategie van het CHJT om een geïntegreerd zorgnetwerk op te bouwen dat begeleiding en diversiteit in de zorg biedt aan de begunstigde. Dit begrip van begunstigde – waaronder zowel patiënten van het ziekenhuis als patiënten van de mobiele teams en bewoners van de PVT’s – is een bewijs van deze inclusie.

Dit betekent met name dat het nieuwe adviesorgaan (de Multidisciplinaire Stuurgroep Kwaliteit) moet worden opengesteld voor een vertegenwoordiger van de 2 PVT’s van het CHJT (Schweitzer en 4 seizoenen).

    • Jaarlijkse vragenlijst SCORE:

Om de impact van beslissingen en projecten binnen de instelling te beoordelen en om de algemene toestand van de instelling te meten – meer bepaald op het niveau van welzijn – werd een tool gekozen als vragenlijst voor werknemers: SCORE.

Deze tool werd ontwikkeld door Safe and Reliable Care en ondersteund door de toepassing ervan in zorginstellingen in Brussel en Wallonië.

Sommige SCORE-items en -dimensies zijn ideaal voor het meten van kwaliteit en veiligheid, zoals opgenomen in de kwaliteitsindicatoren.

    • Dagelijks:

Elk personeelslid van het verplegend, administratief, technisch, logistiek en ander personeel is door zijn kennis en veldinzicht een essentiële actor in de strategie van kwaliteit-veiligheid.

    • Stuurcomité:

De strategie kwaliteit-veiligheid wordt gestuurd door de Multidisciplinaire Stuurgroep Kwaliteit zoals voorgeschreven in haar missie.

    • Sponsor:

De sponsoring van de strategie kwaliteit-veiligheid komt toe aan het Directiecomité, dat ervoor zorgt dat de instelling als geheel representatief is.

    • Goedkeurder:

De strategie kwaliteit-veiligheid en de herwaardering ervan binnen de vastgestelde periode (2024-2029) wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het bestuursorgaan.

 

 

 

Projecten van het CHJT met een verwacht voordeel voor de kwaliteit aan het bed van de begunstigde

 

 

Projecten van het CHJT met een verwacht voordeel voor de kwaliteit van de organisatie

 

 

 

[1] https://www.who.int/fr/news-room/fact-sheets/detail/quality-health-services (geraadpleegd op 12-aug-2024 – vrije vertaling)

[2] https://www.who.int/fr/news-room/fact-sheets/detail/patient-safety (geraadpleegd op 12-aug-2024 – vrije vertaling)

[3] Ongewenste voorvallen

[4] Key Performance Indicator(s) / prestatie-indicatoren

[5] Koninklijk besluit van de GGC van 25 mei 2023 tot vaststelling van de normen die de ziekenhuizen moeten naleven.

[6] Jespers Vicky, Christiaens Wendy, Kohn Laurence, Savoye Isabelle, Mistiaen Patriek. Soins de santé somatiques en institutions psychiatriques. Health Services Research (HSR). Brussel. Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (FKG). 2021. FKG Reports 338B. DOI: 10.57598/R338BS.

[7] Koninklijk besluit van de GGC van 25 mei 2023 tot vaststelling van de normen die de ziekenhuizen moeten naleven.

[8] https://www.integreo.be/sites/default/files/public/content/11._fiche_pratique_culture_qualite_fr.pdf (geraadpleegd op 12-aug-2024 – vrije vertaling)

ook te bekijken

ADRES MAATSCHAPPELIJKE ZETEL

Luzernestraat 11,
1030 Schaerbeek

T : +32 2 735 01 60
info@chjt.be


TOEGANG TOT HET CENTRUM VIA

CONTACT MET ONS OPNEMEN

Bedankt voor uw bericht